top of page

Igaunija sūta uz Latviju no apgrozības izņemtās viena un divu centu monētas

  • Writer: SIA WILD CREATIVE 40203499618
    SIA WILD CREATIVE 40203499618
  • 5 days ago
  • 1 min read

Rīga, 2025. gada decembris


Pēc Igaunijas centrālās bankas lēmuma izņemt no apgrozības viena un divu eiro centu monētas, tās tiek eksportētas uz Latviju, kur turpinās izmantot un apmainīt par nominālvērtību, liecina jaunākie paziņojumi no Igaunijas Bankas.


Igaunija kopš 2025. gada pārtraukusi jaunu viena un divu centu monētu emisiju un pakāpeniski izņem šīs mazākās nominālvērtības monētas no apgrozības, ieviešot skaidras naudas norēķinu noapaļošanas noteikumus.


Lai samazinātu izmaksas un izvairītos no dārgas pārstrādes, Igaunijas Banka ir panākusi vienošanos ar Latvijas Banku, sūtot Latvijā apmēram 10 miljonu eiro vērtībā viena un divu centu monētu partijas, kur tās tiks apmainītas pret nominālvērtību.


Tik plaša mazvērtības monētu pārstrāde būtu ievērojami dārgāka nekā to fiziska pārsūtīšana un apmaiņa, skaidro centrālās bankas pārstāvji. Latvijai tas ļauj būtiski samazināt izmaksas, salīdzinot ar jaunu monētu pasūtīšanu Eiropas Savienības apjomā.


Igaunijas Bankas dati liecina, ka šis process ietver pat vairākus simtus tonnu monētu, ko Latvijas Banka vēlāk izmanto apgrozībā vai glabā kā rezerves.


Mazumtirgotāji Igaunijā atzīst, ka noapaļošanas noteikumi vienkāršo kasieru darbu un samazina kļūdu risku skaidras naudas darījumos, jo vairs nav jāstrādā ar daudzām viencentu monētām, savukārt patērētājiem monētas joprojām ir likumīgs maksāšanas līdzeklis, lai gan veikalu pieredze rāda, ka tiem īsā laika posmā ir mazāka praktiska nozīme.


Igaunijas lēmums izņemt viena un divu centu monētas no apgrozības un nosūtīt tās uz Latviju uzlabo monetāro efektivitāti un samazina izmaksas, turklāt šis solis ir daļa no plašākas Eiropas prakses attīstības finanšu apritē. Latvijas Banka turpinās apmainīt saņemtās monētas pret nominālvērtību, nodrošinot to efektīvu izmantošanu vai uzglabāšanu.

WILD.gif
Banner-2-HFT.jpg

reklāma

“Lieli zīmoli nepiedzimst – tie tiek veidoti ar skaidrību, konsekvenci un drosmīgu radošo
bottom of page